Klemmi on nyt teknisesti valmis. Se on rekisteröity alkuperäisellä tunnuksella OH-ILL ilma-alusrekisteriin. Lentokelpoisuustarkastus on suoritettu, ja kaikki tarkastuksessa pyydetyt dokumentit on toimitettu Traficomille.
Loppuvaiheessa lisätyötä teetti maksimipainon korottaminen 800 kg:aan asti. Päädyimme painonkorotukseen jo tässä vaiheessa, että sillä voidaan lentää koelentoja jo hyväksytyn koelento-ohjelman mukaisesti erilaisilla massoilla. Sivuillamme on videotallenteet siiven ja laskutelineiden kuormituskokeista. Molemmat kokeet tehtiin ajatellen tätä 800 kg:n maksimikuormaa. Koejärjestelyt ja ohjeet suunnitteli DI Aki Suokas.
Rakennuspäiväkirjan mukaan porukka on kokoontunut 431 kertaa. Keskimäärin kerrallaan on ollut kuusi henkilöä paikalla, ja yleensä on tehty neljä tuntia kerrallaan. Sen mukaan on tehty 10344 tuntia yhteensä. Monet kuitenkin ovat tehneet satoja tunteja ”omalla ajallaan”, ja niistä ei ole päiväkirjaa. Työtä on siten tehty ainakin 11000 tuntia.
Porukkamme nykyvahvuudessa ovat: Niilo Ala-Könni, Matti Soininen, Matti Kullas, Heikki Rasku, Kari-Matti Luoma, Matti Viitala, Seppo Välkkilä, Jaakko Hautamaa, Keijo Koskinen ja Rauno Sydänoja. Keskuudestamme ovat jo poistuneet Timo Vähäkangas ja Raimo Ritola.
Pentti Saaristo kouluttajana/asiantuntijana on ollut vahvasti mukana projektissamme. Rakennustyön valvoja Jouko Koukoselta olemme aina saaneet neuvoja, jotka ovat auttaneet meitä eteenpäin. Ja sitten DI Aki Suokas on suunnitellut jo mainitut kuormituskokeet, ja muutenkin auttanut asiantuntemuksellaan. HTH:n sivuista on ollut apua harrastuksellemme. Viranomainen on auliisti antanut neuvoja ja ohjausta rakennustyön aikana. Kaikille teille suuri kiitos avustanne.
Koelentosuunnitelma on hyväksytty jo aiemmin kesällä. Olemme nyt suorittaneet koekäyttöjä maassa koelentosuunnitelman mukaisesti. Rullauskokeilla olemme kokeilleet koneen ohjattavuutta kannuspyörän avulla. Radiot toimivat, joten kun saamme luvan koelentoja varten, niin sitten …
Rauno Sydänoja
In english und auf deutsch
Situation as at 19 September
The Klemm is now technically ready. It is registered under the original symbol OH-ILL in the aircraft register. The airworthiness review has been carried out and all dokuments certificates requested for the inspection have been submitted to Traficom.
In the final phase, additional work was carried out to increase the maximum weight up to 800 kg. We arrived at the weightlifting already at this stage so that it can fly test flights in accordance with the already approved test flight programme with different masses. Our website contains video recordings of the load tests on the wing and landing gears. Both experiments were conducted with this maximum load of 800 kg. The test systems and instructions were designed by Aki Suokas, M.Sc. (Sc.)
According to the building diary, the group has met 431 times. On average, there have been six people present at a time, usually four hours at a time. It says 10,344 hours have been done in total. However, many have worked hundreds of hours ”on their own time”, and there is no diary of them. Work has therefore been carried out for at least 11000 hours.
Our people in the current strength are: Niilo Ala-Könni, Matti Soininen, Matti Kullas, Heikki Rasku, Kari-Matti Luoma, Matti Viitala, Seppo Välkkilä, Jaakko Hautamaa, Keijo Koskinen and Rauno Sy-dänoja. Timo Vähäkangas and Raimo Ritola have already left our centre.
Pentti Saaristo as an educator/expert has been strongly involved in our project. Jouko Koukonen, the supervisor of construction work, has always given advice that has helped us to get forward. And then Aki Suokas, M.Sc. (D.Sc.) has already designed the load tests mentioned, and he has already helped with his expertise. HTH’s website has been helpful to our hobby. The authority has willingly provided advice and guidance during the construction work. Thank you all very much for your help.
The test flight plan has already been approved earlier in the summer. We have now conducted testing on the ground in accordance with the test flight plan. With taxiing tests, we have experimented with the control of the machine with the help of a spur wheel. The radios work, so when we get permission for test flights, then …
Stand am 19. August 2021
Klemm ist nun technisch bereit. Es ist unter dem Originalsymbol OH-ILL im Flugzeugregister eingetragen. Die Lufttüchtigkeitsprüfung wurde durchgeführt und alle für die Inspektion angeforderten Dokumen-Zertifikate wurden Traficom vorgelegt.
In der letzten Phase wurden zusätzliche Arbeiten durchgeführt, um das Maximalgewicht auf bis zu 800 kg zu erhöhen. Wir sind bereits in diesem Stadium beim Gewichtheben angekommen, so dass es Testflüge gemäß dem bereits genehmigten Testflugprogramm mit unterschiedlichen Massen fliegen kann. Auf unserer Website finden Sie Videoaufzeichnungen der Belastungstests an den Flügel- und Landegestellen. Beide Experimente wurden mit dieser maximalen Belastung von 800 kg durchgeführt. Die Testsysteme und Anleitungen wurden von Aki Suokas, M.Sc. (Sc.)
Laut Bautagebuch hat sich die Gruppe 431 Mal getroffen. Im Durchschnitt waren sechs Personen gleichzeitig anwesend, normalerweise vier Stunden am Ende. Es heißt, dass insgesamt 10.344 Stunden geleistet wurden. Viele haben jedoch Hunderte von Stunden ”in ihrer eigenen Zeit” gearbeitet, und es gibt kein Tagebuch von ihnen. Die Arbeiten wurden daher mindestens 11000 Stunden lang durchgeführt.
Unsere Mitarbeiter in der aktuellen Stärke sind: Niilo Ala-Könni, Matti Soininen, Matti Kullas, Heikki Rasku, Kari-Matti Luoma, Matti Viitala, Seppo Välkkilä, Jaakko Hautamaa, Keijo Koskinen und Rauno Sy-dänoja. Timo Vähäkangas und Raimo Ritola haben unser Zentrum bereits verlassen.
Pentti Saaristo war als Pädagoge/Experte stark in unser Projekt involviert. Jouko Koukonen, der Leiter der Bauarbeiten, hat immer Ratschläge erhalten, die uns geholfen haben, voranzukommen. Und dann hat Aki Suokas bereits die genannten Belastungstests entworfen und mit seiner Expertise bereits geholfen. Die Website der HTH war hilfreich für unser Hobby. Die Behörde hat während der Bauarbeiten bereitwillig beraten und beratend zur Seite gekommen. Vielen Dank für Ihre Hilfe.
Der Testflugplan wurde bereits im Sommer genehmigt. Wir haben nun Tests am Boden gemäß dem Testflugplan durchgeführt. Bei Rollversuchen haben wir mit der Steuerung der Maschine mit Hilfe eines Stirnrads experimentiert. Die Funkgeräte funktionieren, also wenn wir die Erlaubnis für Testflüge bekommen, dann …